آيا هوش مصنوعي به پيشاني حوزه ديجيتال بدل خواهد شد؟

 

روند پیشرفت یک فناوری نوین

 

هوش مصنوعی آماده است موجی جدید در حوزه دیجیتال ایجاد کند و شرکت ها باید برای آن آماده باشند.

یافته های ما بر سیستم تکنولوژی هوش مصنوعی متمرکز شده است. روباتیک، وسایل نقلیه خودران، کامپیوتر ویژن، زبان، پیشکار مجازی و ماشین آموزش مواردی هستند که در آن ها آموزش و زیرساخت های توسعه هوش مصنوعی نسبت به دیگر حوزه ها عمق بیشتری یافته است. سرمایه گذاری در هوش مصنوعی به وسیله غول های دیجیتال همچون گوگل و Baidu سرعت یافته است. تخمین زده می شود غول های بزرگ در سال 2016، 20 تا 30 میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده باشند. 90 درصد این هزینه صرف تحقیق و توسعه و استقرار و 10 درصد آن صرف تجهیزات هوش مصنوعی شده است. همچنین سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری جسورانه (VC)، کیفیت شخصی (PE) و گرنت ها (Grant) و سرمایه گذاری دانه ای (seed investment) به سرعت گسترش یافته است. اگرچه این میزان از یک واحد پایه تا مجموع ترکیبات از 6 میلیارد دلار تا 9 میلیارد دلار متفاوت است. به عنوان مثال ماشین یادگیری (Machine Learning) به عنوان یک فناوری توانمند بزرگ ترین سهم را در سرمایه گذاری داخلی و خارجی دریافت کرده است. تطبیق هوش مصنوعی خارج از بخش فناوری، نوپاست. براساس نظرسنجی های ما از سه هزار مدیر اجرایی در 10کشور و 14 بخش در خصوص هوش مصنوعی، تنها 20درصد آن ها اظهار داشته اند که از تکنولوژی های مربوط به هوش مصنوعی در بخش ها یا هسته اصلی کسب و کارشان بهره می برند. بسیاری از شرکت ها معتقدند در مورد موارد سرمایه گذاری یا بازگشت سرمایه نامطمئن هستند. مروری بر 160 واحدی که از هوش مصنوعی استفاده کرده اند، نشان می دهد تنها در 12 درصد از آن ها استفاده تجاری از هوش مصنوعی استقرار پیدا کرده است. الگو های تطبیقی نشان دهنده رشد فاصله ای میان تطبیق دهندگان تازه دیجیتالی هوش مصنوعی و دیگران است. بخش هایی که در قسمت بالای شاخص دیجیتالیزه کردن صنعتی قرار دارند، مانند های تک، تلکام و خدمات مالی، به عنوان رهبران تطبیق هوش مصنوعی به حساب می آیند. همان ها همچنین اهداف سلطه جویانه ای از سرمایه گذاری در هوش مصنوعی در سر می پرورانند. رهبران تطبیق همزمان پهنانگر و عمیق نگر هستند.

به عنوان مثال خودروسازان از هوش مصنوعی برای توسعه وسایل نقلیه خودران استفاده می کنند و فرایند ها را بهبود می بخشند. در عین حال ساختار های مالی بیشتر تمایل دارند هوش مصنوعی را در فرایند های مربوط به تجربه مشتری به کار گیرند. در نظرسنجی صورت گرفته، تطبیق دهندگان اخیر هوش مصنوعی که ظرفیت های قدرتمند دیجیتال را با استراتژی های پویا ادغام کرده اند، حاشیه سود بالاتری را کسب کرده اند و انتظار می رود شکاف میان این ساختار ها با دیگرانی که از هوش مصنوعی بهره نمی برند، گسترده تر شود. مطالعات انجام شده در حوزه های معاملات، تاسیسات الکترونیک، تولید و بهداشت نشان می دهد که ظرفیت های بالایی در صورت استفاده از هوش مصنوعی در بهبود بهینه سازی، خودکارسازی عملیات، توسعه اهداف بازاریابی، قیمت گذاری و به دست آوردن تجربه کاربر خواهند داشت. هوش مصنوعی به بنیاد های دیجیتالی و واقعیتی که از کار کردن بر روی داده های منحصر به فرد استخراج شده، بستگی دارد. بدین معنی که میانبری برای شرکت ها و ساختار ها وجود ندارد. شرکت ها نمی توانند سفر به پیشرونده دیجیتال خود را به تعویق بیندازند؛ هوش مصنوعی نیز یکی از عناصر مهم این سفر است. تطبیق دهندگان که ساختار های خود را با هوش مصنوعی تطبیق داده اند، توانسته اند مزیت های رقابتی ایجاد کنند و شکافی محسوس میان آن ها و دیگران قابل مشاهده است.

یک برنامه موفق نیاز به ساختار ها به منظور دست یافتن به عناصر متنوع دیجیتالی و تحلیل تحولات دارد. شناسایی مورد کسب و کار، راه اندازی صحیح اکوسیستم اطلاعات، ساخت یا خرید ابزار های مناسب هوش مصنوعی تطبیق فرایند های گردش کار، ظرفیت ها و توجه به فرهنگ از فرایند هایی است که باید به آن توجه شود. هوش مصنوعی مزایایی را حاصل خواهد کرد، اما این وضعیت فوری ساختار ها، توسعه دهندگان، دولت و کارکنان را با چالش هایی روبه رو خواهد کرد. نیروی کار نیاز به بازسازی به منظور بهره برداری از هوش مصنوعی به جای رقابت با آن دارد. همچنین شهر ها و کشور ها که به طور جدی در پی مطرح شدن به عنوان هاب جهانی در حوزه توسعه هوش مصنوعی هستند، به رقابت های جهانی برای جذب استعداد ها و سرمایه هوش مصنوعی نیاز دارند. همچنین فرایند ها باید با اساس موازین اخلاقی، قانونی و چالش های نظارتی ساخته شوند، در غیر این صورت همین ها به موانعی بر سر راه هوش مصنوعی بدل خواهند شد.

منبع: مجله دانش بنیان

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZRme